برندینگ به معنی شناسندن یک نام ، ابقا و تضمین ماندگاری آن است. برندینگ مهم ترین و سخت ترین بخش فعالیت یک شرکت ، مجموعه ، سایت و … است. اینکه بتوانیم طوری عمل کنیم که کاربران و مشتریان نام ما را در ذهن خود داشته باشند کار بزرگی است که عملی کردن آن کاری بسیار پیچیده و سنگین است.
اهمیت برندینگ
این موضوع اهمیت بسیاری در سئو دارد. ماندگاری و دوام یک مجموعه به برندینگ وابسته است. بررسی ها نشان می دهد مردم به برندها ترغیب بیشتری نشان می دهند و این نشان می دهد که نام و اعتماد در کسب و کار نقش بسیار پررنگی دارد. این تمایل کاملا منطقی و قابل احترام است و اکثر ما از این اصل پیروی می کنیم.
برند و برندینگ چیست؟؟
سوال اصلی این است برند چیست؟به چه چیزی برند میگویند و یک برند باید چه ویژگی هایی دارا باشد؟؟؟
معمولا وقتی از دوستان یا افرادی که به نوعی در بازار فعال هستند و کسب و کاری برای خود دارند میپرسم،بیشتر مواقع به این جواب میرسم که برند یعنی اسم و لوگویی که شما برای کسب و کار خود انتخاب کرده اید.
اخیرا در یکی از کلاس ها که از حضار این سوال را پرسیدم این جوابها را دادند….
اسم،لوگو،هویت،تمایز،دارایی ناملموس و ….
همه اینها به نوعی جواب سوال ماهستند ولی یک تعریف خوب از برند ارائه نمیدهند.
اغلب اوقات برای شروع یک پروژه برندسازی طرحهای متعدد و فوقالعادهای در پیش رو است که معمولا اهداف ذهنی مشترکیهم بین مشتری و کارفرما وجود دارد.
طرف بحث ما در این مقاله مشتریانی هستند که پیشنهاداتی قوی درباره برندشان دارند که به دلیل نداشتن دانش کافی در حوزه برندسازی دیجیتال، با متخصصان این حوزه به تفاهم نمیرسند.
گاهی اوقات موافقت و مخالفتهایی از سمت کارفرما پیش میآید که همراه با تداعی یک آیندهی نه چندان جالب از پروژه است؛ در حالی که مشتری هزینهای برای این موضوع پرداخت کرده و کارفرما ناچار است تا راهکاری برای حل اختلافات و حفرههای پروژه پیدا کند.
معمولا برندها باید تداعی ذهنی و ارزش خاصی برای مشتریان داشته باشند تا به آنها وفادار بمانند، معیاری برای زنجیره ارزش برند وجود دراد که به آن ۵A میگویند. سعی میکنیم این مدل را بصورت خلا صه و با مثال توضیح دهیم تا برای صاحبان کسب و کار ملموس باشد و بتوانند از این مدل برای برندسازی خود استفاده کنند.
کتاب های تخصصی حوزه برندینگ و مدیریت برنداگر قصد مطالعه و تحقیق در زمینه برندینگ و مدیریت برند را دارید مطالعه برخی کتاب های معروف این حوزه را به شما توصیه می کنیم:
|
تعریف انجمن بازاریابی آمریکا (AMA) برای برند چنین است: " یک نام تجاری(اصطلاح حقوقی بکار رفته برای Brand) یک نام ، اصطلاح ، علامت ، نشان یا طرح یا ترکیبی از این هاست که برای شناسایی کالاها یا خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و متمایز کردن این کالاها یا خدمات رقبا به کار می رود ." به طور خلاصه نام تجاری سبب شناسایی فروشنده یا سازنده می شود. یک نام تجاری در حقیقت تعهد دائمی یک فروشنده برای ارائه مجموعه ای از ویژگی ها ، مزایا و خدمات خاصی به خریداران است. به هر روی تا زمانی که یک محصول / خدمت دارای وجه ممیزه مشخصی نباشد نمی توان به سادگی آن را برند نمود و این برند را به گونه ای پایدار پاسداشت. این تمایزها می تواند کارکردی منطقی یا ملموس و یا حتی غیرملموس داشته باشد .بیشتر نام های تجاری ضامن سطح معینی از کیفیت اند. اما یک نام تجاری می تواند سمبل موارد پیچیده تری هم باشد مانند : ماهیت محصول ، شخصیت محصول ، فرهنگ استفاده ازمحصول و شخصیت استفاده کننده از محصول. برندها دارایی های نامشهود شرکت ها هستند که باعث افزوده شدن ارزش نهایی محصول نزد مشتریان شده و برای سهامداران ایجاد ارزش افزوده سهام می کند و باعث افزایش درآمد شرکت می شود.
یک برند در واقع به شدت متاثر از هویت بصری محصولات / خدمات و محل ارائه و چگونگی ارائه می باشد.
- ۰ نظر
- ۲۸ مهر ۹۵ ، ۲۰:۲۸